
Wraki – Władysławowo – 02.05.2025
2 maja
FreeZapraszamy na wyjątkowe nurkowania wrakowe!
Przestawiamy na cały weekend majowy THORRa do Władysławowa, a tam spoczywają wraki na których bardzo rzadko nurkujemy.
Piątek – 02.05.2025
Georg Buchner / 41m – 24m
Mount Vernon / 29m – 20m
Spotykamy się w Porcie we Władysławowie
https://maps.app.goo.gl/t3ZgEKbXgC3dWynA7
9:00 – wypłynięcie
16:00 – powrót do portu
Cena: 550zł
Opisy Wraków:
Georg Buchner
“Georg Buchner” został zbudowany w 1950 roku jako „Charlesville” w Belgii i oddany do użytku w 1951 roku. Służył pod belgijską banderą do roku 1967. Obsługiwał wówczas linię promową między Antwerpią i Kongo. W 1967 roku statek przeszedł w posiadanie niemieckiego holdingu “Deutsche Seereederei”, który wykorzystywał go do prowadzenia szkoleń. W 1991 statek stał się własnością miasta Rostock, których władze nadały mu imię “Georg Buchner”. Od tego momentu statek służył jako hotel w porcie w Rostocku.
W 2013r. zdecydowano o zezłomowaniu statku. Usunięto z niego wszystkie cenne lub niebezpieczne elementy i materiały. Polski holownik „Ajaks” miał go odholować do litewskiej Kłajpedy, gdzie „Buchner” miał być pocięty na złom. Plany te skomplikowały się późnym wieczorem 30 maja 2013r. ok. godziny 20.00. Statek zaczął łapać niebezpieczny przechył na burtę. Załoga holownika odcięła liny holownicze by uniknąć wciągnięcia pod wodę. 25 minut później „Buchner” zniknął pod powierzchnią wody i osiadł na głębokości 35 – 40m.
Opis nurkowania
Olbrzymi wrak o długości 154m i szerokości prawie 20m, leży na prawej burcie. Od momentu zatonięcia zdążył już obrosnąć skorupiakami i pokryć się osadem. Wrak leży w rowie, naprzeciwko pokładu rośnie strome zbocze. Płytsza burta znajduje się na głębokości 25m. Przy dziobie można spokojnie zalogować głębokość 40m. Wrak niestety nie posiada śruby okrętowej, a napisy przykrywa gruba warstwa skorupiaków i osadów. Najciekawsze elementy nadbudówki znajdują się na głębokości 35m – sterówka, otwarte, ogromne dziobowe ładownie. Ciekawe są burtowe galerie, którymi można płynąć ze śródokręcia w stronę rufy. Jeden z masztów ułamał się i stoi w pionie w okolicy części rufowej.
Mount Vernon
Statek towarowy o napędzie mechanicznym parowym. Zbudowany w 1900 przez Bergens MV, Norwegia jako Mount Vernon.
Pierwszy armator: “Rederi O & A Irgens”, Bergen. Nazwa: “Mount Vernon”.
1922: Sprzedany do “Rederi Ab Vigor”, Göteborg, Szwecja. Nowa nazwa: “Elisabet”.
1929: Sprzedany do “Rederi Ab Westindia”, Stockholm. Nowa nazwa: “Sverre Nergaard”.
1946: Sprzedany do “Rederi Ab Eruths”, Trelleborg. Nowa nazwa: “Sten Sture”.
1947-01-26/27: W czasie rejsu z Gdyni do Helsingborg zaginął z nieznanych przyczyn. 18 osób straciło życie.
1997 odnaleziony przez polskich nurków, którzy wydobyli dzwon okrętowy “MOUNT VERNON 1900 BERGEN”.
Statek wypłynął do portu Helsingborg z Gdańska 26 stycznia 1947 roku z ładunkiem 1087,4 ton węgla.
Po tym czasie nie wiadomo co się z nim stało. Śmierć poniosło 18 członków załogi. W 1997 odnaleziony przez polskich płetwonurków, którzy wydobyli dzwon okrętowy “MOUNT VERNON 1900 BERGEN”.
Wymiary
Długość między pionami 68,80 m
Szerokość 9,66 m
Zanurzenie 4,57 m
Pojemność rejestrowa 568 NRT, 1030 GRT
Wyporność 1320 DWT
Opis Nurkowań
W tej chwili “Stena Sture” znajduje się około 3 mil na północ od Rozewia, leży na prawej burcie. Dobrze widoczna duża śruba napędowa i płetwa sterowa, widoczne kotły parowe, oraz dobrze zachowany dziób pozwalają na ciekawe nurkowania wewnątrz wraku.