
Wraki – Władysławowo – 01.05.2025
1 maja
FreeZapraszamy na wyjątkowe nurkowania wrakowe!
Przestawiamy na cały weekend majowy THORRa do Władysławowa, a tam spoczywają wraki na których bardzo rzadko nurkujemy.
Czwartek – 01.05.2025
V315 / 62m -47m
Georg Buchner / 41m – 24m
Spotykamy się w Porcie we Władysławowie
https://maps.app.goo.gl/t3ZgEKbXgC3dWynA7
9:00 – wypłynięcie
16:00 – powrót do portu
Cena: 600zł
Opisy Wraków:
Trałowiec V315
Wrak spoczywa na stępce na głębokości 62m a najmniejsza głębokość to 47m. V315 jest bardzo dobrze zachowany, w nadbudówce świetnie zachowane koło sterowe. W części dziobowej duże działo, a zaraz za nim działo przeciwlotnicze. V315 należy do grona najładniejszych wraków nurkowych naszej strefy Bałtyku.
Georg Buchner
“Georg Buchner” został zbudowany w 1950 roku jako „Charlesville” w Belgii i oddany do użytku w 1951 roku. Służył pod belgijską banderą do roku 1967. Obsługiwał wówczas linię promową między Antwerpią i Kongo. W 1967 roku statek przeszedł w posiadanie niemieckiego holdingu “Deutsche Seereederei”, który wykorzystywał go do prowadzenia szkoleń. W 1991 statek stał się własnością miasta Rostock, których władze nadały mu imię “Georg Buchner”. Od tego momentu statek służył jako hotel w porcie w Rostocku.
W 2013r. zdecydowano o zezłomowaniu statku. Usunięto z niego wszystkie cenne lub niebezpieczne elementy i materiały. Polski holownik „Ajaks” miał go odholować do litewskiej Kłajpedy, gdzie „Buchner” miał być pocięty na złom. Plany te skomplikowały się późnym wieczorem 30 maja 2013r. ok. godziny 20.00. Statek zaczął łapać niebezpieczny przechył na burtę. Załoga holownika odcięła liny holownicze by uniknąć wciągnięcia pod wodę. 25 minut później „Buchner” zniknął pod powierzchnią wody i osiadł na głębokości 35 – 40m.
Opis nurkowania
Olbrzymi wrak o długości 154m i szerokości prawie 20m, leży na prawej burcie. Od momentu zatonięcia zdążył już obrosnąć skorupiakami i pokryć się osadem. Wrak leży w rowie, naprzeciwko pokładu rośnie strome zbocze. Płytsza burta znajduje się na głębokości 25m. Przy dziobie można spokojnie zalogować głębokość 40m. Wrak niestety nie posiada śruby okrętowej, a napisy przykrywa gruba warstwa skorupiaków i osadów. Najciekawsze elementy nadbudówki znajdują się na głębokości 35m – sterówka, otwarte, ogromne dziobowe ładownie. Ciekawe są burtowe galerie, którymi można płynąć ze śródokręcia w stronę rufy. Jeden z masztów ułamał się i stoi w pionie w okolicy części rufowej.